Ga naar de inhoud

Even voorstellen...

Ik ben opgegroeid in een piepklein plaatsje in Noord-Holland, waar het niet ongewoon was om in sloten vol kroos te zwemmen en te varen in kleine roeibootjes. Waar je prachtige boeketten kon maken van zwanenbloemen en fluitekruid. Waar je altijd de wind in je haren voelde en eindeloos met je hond kon lopen in het hoge gras van de weilanden. Waar 's avonds de hemel één prachtig decor was van nachtblauwe tinten met fonkelende sterrenlichtjes.
Ik ben opgegroeid met het maken van kettingen van witte madeliefjes en gele boterbloemen. Bij boerderijen, waar je verstoppertje kon spelen tussen de schapen en kippen. Waar de koeien elk voorjaar de wei weer in kwamen, loeiend en huppelend en springend van plezier om het groene verse lente gras weer een stukje korter te grazen. En waar je altijd tegenwind had op de fiets, ongeacht welke kant je op fietste.

Mijn jeugd heeft de basis gevormd voor mijn kijk op de wereld en mijn jeugdherinneringen vormen voor mij een belangrijke inspiratiebron. Maar ook foto's in tijdschriften, boeken, wandelingen in het bos met mijn hond en mijn prachtige reizen in Azië en Afrika bieden mij inspiratie voor nieuwe ideëen. Deze leiden me via mijn kwasten en schilderslinnen of via boetseerwas naar nieuwe  vormen en beelden. Ik probeer herinneringen, momenten en alledaagse onderwerpen als dieren en planten, moederschap, verdriet, angst en verlangens op een niet-alledaagse manier weer te geven.

Mijn schilderwerk kenmerkt zich door organische- en geometrische elementen en intense  kleuren. Vaak met de kleur goud. Zo probeer ik die "gewone" momenten uit het alledaagse te trekken om zo te laten zien hoe bijzonder en prachtig ze zijn. Ragfijne inktlijntjes en ontelbare stipjes worden afgewisseld met grove penseelstreken. In sommige werken heb ik bladgoud verwerkt, geïnspireerd door de werken van Klimt.  Of krantenpapier en scheursels uit tijdschriften.

Mijn sculpturen zijn "vrij". Soms met ingetogen emotie, soms zijn de beelden humoristisch door de grappige bewegingen en onmogelijke houdingen. Net als in mijn schilderijen is hier ook een grove "toets" te herkennen. Het is textuurrijk, met hier en daar nog een herkenbare vingerafdruk, afgewisseld met uitgewerkte details. Meestal is het brons groenblauw gepatineerd. Maar soms zijn ze donkerbruin of mosgroen gepatineerd, waarbij her en der wat onderdelen glansrijk opgepoetst zijn tot die typische herkenbare goudkleur die het leven zo glansrijk maakt, alsof de zon de beeldjes een kusje heeft gegeven.

Marjolijn Dijkhuis


Met mijn kunst probeer ik alledaagse dingen op een niet-alledaagse manier te laten zien om aan te geven hoe bijzonder die  eigenlijk  zijn, waar ook ter wereld...

Terug naar de inhoud